Saturday, March 23, 2013

Johdantoa - Virheelinen Raamattu niin tärkeä!

 Joku toi vahingossa (?) suomi24.lestadiolaiset.lestadiolaiset forumille ketjun Jeesuksen syntymän ajankohta vuodelta 2004.

Siinä on vastakkain ketjun avaaja, joka pohtii milloin Jeesus syntyi Betlehemissä, ja arvostelija, joka jyrkin sanoin tahtoo osoittaa, että Jeesuksen syntymästä ei ole luotettavaa tietoa Raamatussa ja että siinä olevat virheet todistavat koko uskonnon hölynpölyksi.

Minusta näyttää, että uskossa olevat kirjoittajat eivät oikein pystyneet vastaamaan tuolle aggressiiviselle hyökkääjälle.

Syynä on se, että hyökkääjä on oikeassa ja he väärässä kysymyksessä Jeesuksen syntymän ajankohdasta.

Hän on kuitenkin täysin väärässä edustamassaan ateistisessa koko kristinuskon torjunnassa.

Koetan tässä selittää, miksi on niin tärkeä tietää, että Raamatussa on virheitä ja puutteita ja suoranaisia mahdottomuuksia.

Oppi virheettömästä ja erehtymättömästä Raamatusta on vahvassa uskovan kansan parissa ja siitä on julkilausumia annettu ja vakavia puheenvuoroja lausuttu.
Kauheaa tuo tiedemaailma, jossa kriittinen tutkimus repii Raamatun kappaleiksi, niin että tutkija toisensa jälkeen ilmottautuu "minä en usko ruumiin ylösnousemuksen" riveihin.

sieltä naispapeista puolet ammentavat "en usko että Jeesus syntyi neitsyestä" argumenttinsa.

kamalaa siis Raamatun tutkiminen ja arvostelu, hedelmät pelottavat!

Pannaan siis pää pensaaseen, ja hoetaan "Jumala ei valehtele, Pyhä Henki on totuuden Henki, Jeesus on Totuus"

ja näin kuvitellaan, että ollaan turvassa pahalta maailmalta ja sen jumalattomalta tiedolta.

Raamattu on täynnä virheitä, ristiriitoja ja puutteita, eivätkä edes sen monet käsikirjoitukset täsmää vaan ovat monin tavoin erilaisia.
Raamatun kirjoittajat elävät "pannukakun päällä", maa on litteä, sitä ympäröi vaarallinen meri ja tuntemattomat syvyydet. Maa on maailmankaikkeuden keskus, jonka yllä kupuna taivaankansi ja siinä aurinko, kuu ja tähdet ja planeetat.

Maailmanlopussa ne varisevat kuin viikunat sieltä kuvusta, taivaanvahvuudesta, maahan ja taivaat avautuvat kuin kirjakäärö ja hengellinen todellisuus tulee näkyviin.

Pelkästään jo tämä, että Raamattu on geosentrisen maailmankuvan keskellä syntynyt kirja, pitäisi avata silmiä nykyajan kristitylle.

Vaan ei se sitä tee, vaan vängällä koetetaan Raamattua siirtää nykyajan tieteen maailmaan, ikäänkuin entisaikojen ihmiset olisivat jotain superihmisiä ja tiesivät maailmankaikkeuden salaisuuksia ja että maapallo pyörii

(Amerikoissa on keksitty .... kaksi naista jauhamassa käsikivillä ... kaksi miestä nukkumassa.. Ahaa, Jeesuksen tullessa on jossain yö jossain päivä!

Kuinka moderni idea... sillä toki naiset heräsivät Kapernaumin taloissa ensin, ja alkoivat jauhaa vehnästä jauhoja aamun leivälle. Miehet vielä ottavat makeita aamu-unia rouvien ahkeroidessa ja kukon laulaessa... :-)

Antaako Uusi Testamentti siis yhtenäisen tiedon siitä, milloin Jeesus syntyi - mihin vuodenaikaan, minä vuonna?

Laskemmehan me aikaa ennen Kristuksen syntymää ja nyt elämme vuotta 2013 jälkeen Kristuksen syntymän.

(ikävää että tästäkin ollaan luopumassa, ja häivyttämässä Kristuksemme nimi ajanlaskusta)

Pyhä Henki ei valehtele, niin toki Jeesus syntyi kun keisari Augustus pani koko maailman verolle ja Kyrenius (Quirinius) oli Syyrian maaherrana ja kuningas Herodes palatsissaan kohtasi itämaan tietäjät.

Tuossahan on jo melko tarkka haarukka, Rooman yleinen verollepano, jonka keisari Augustus tosiaan teki, Quiriniuksen virka-aika Syyrian provinssissa, kuningas Herodeksen eliniaika.

Mikä siis mättää?

Tämä on historiallinen, tieteellinen kysymys, milloin Jeesus syntyi, ja siinä tulee nojata kaikkiin lähteisiin.

Pyhä Henki ei sitä näet sano tuota tarkemmin, kuin mitä evankeliumeista voimme lukea. Ja mitä siihen nähden Herodesten ajasta oppia.

Kysymys ei ole uskonnollinen muuta kuin siinä mielessä että "voiko Raamattuun luottaa"

Ketjussa Jeesuksen syntymästä "pakana" oikein vauhdilla tahtoo osoittaa, että koska ajankohdasta on ristiriitaisia tietoja (Quirinius tuli Syyrian maaherraksi 7 jKr, kuningas Herodes Suuri kuoli 4 eKr) ja koska Betlehemin tähti on tarua, koko kristinusko on valetta.

No, tämä on kuitenkin vain yksi asia, minä vuonna ja mihin vuodenaikaan Jeesus syntyi.
Kohta on pääsiäinen ja varmaan Pyhä Henki, Totuuden Henki, antaa meile selkeän, tieteellisen varman todistusaineiston ratkaisevan tärkeistä tapahtumista sinä suurena pääsiäisenä Jerusalemissa noin 2000 vuotta sitten?

No kato - ei anna.

Uuden Testamentin antama todistus on ristiriitainen, hutera, nojaa paljolti toisenkäden lähteisiin, sisältää tieteellisesti mahdottomia asioita, ja on muutenkin niin repaleinen, että kuka järkevä ihminen nykyään tuollaista uskoisi.

Käsi sydämelle, moni kirkon pappi ja teologi, työntekijä, ja herätysliikkeidenkin tyyppi ei oikeasti usko, että tämä ruumis kerran nousisi kuolleista.

Uuden testamentin antama "todistus" Jeesuksen kuolemasta, hautaamisesta ja ylösnousemuksesta on sangen hutera ja tieteellisesti kestämätön.

No johan sinä alat raapia korvantaustaa, että mitä tämä tyyppi oikein ajaa takaa. Onhan maailmassa riittävästi epäuskoa, pitääkö sitä täälläkin ruokkia.
Totuus

Totuuden Henki

vitsi on siinä, että Raamattu on just sellainen, miksi Pyhä Henki on sen halunnut tehdä.

Tismalleen sellainen, kuin pyhä Kolmiyhteinen Jumala tahtoo.

Täynnä virheitä, ristiriitoja ja tiedollisia ongelmia.

Jos koetamme järkeillen siitä muuta tehdä, kuten esimerkiksi fundamentalistisen kreationismin armeija, teemme karhunpalveluksen Kristuksen kirkolle.

jos väitämme, että Raamatussa ei ole ristiriitoja ja virheitä, VÄÄRENNÄMME JUMALAN SANAA

väärennä sinä vain, jos mielesi tekee.

minä en uskalla.

Tahdon ottaa Raamatun sellaisena kuin se on, tahdon ottaa Jumalan luomakunnan aitona ja väärentämättömänä sellailsena kuin se meille näyttäytyy.

Ja ihme ja kumma - Raamattu kestää!

Uskomme siihen, että Jeesus nousi kuolleista (tai että Hän syntyi Neitsyt Mariasta) ei perustu raamattu-paaviin, joka on virheetön ja erehtymätön taivaasta pudonnut kirja kuin Koraani
Uskomme perustuu yksinomaan ylösnousemuksen voimaan.

Profeetat Hänestä ennustivat, apostolit ovat Hänen ylösnousemuksensa todistajia.

Mutta vain se ylösnousemuksen voima, joka Pyhässä Hengessä vaiktuttaa seurakunnissa, synnyttää uskon Ylösnousseeseen ja pitää sen yllä kaikissa koetteluissa.

sillä uskoamme koetellaan kuin kultaa, että se puhdistuisi kaikesta moskasta ja järkeilystämme.

Usko omin voimin, toisten käskystä, Lapin vanhinten vakaasta neuvosta, saarnaajien esimerkistä, paavin erehtymättömällä auktoriteetilla, virheettömän Raamatun kallioperustalla ei ole oikein perustettu.

Oikea usko syntyy saarnaa kuuntelemalla Pyhän Hengen voimasta.

Se on Jumalan ihme, eikä ole riippuvainen saarnaajasta ja tämän taidoista.

Hoonokin sarnamies, joka sekoilee Raamatun tekstiä lukiessaan, lässyttää ja puhuu puisevan kuivasti, saattaa olla Pyhän Hengen työkaluna, ja jonkun seuroissa olevan sydämessä syttyy uskon liekki palamaan.

Sitä uskoa eivät tämän maailman viisaat, S**tana kaikkine Helv**tin joukkoineen eikä edes vihollisista viimeinen, Kuolema, kukista.

Kaikki muu usko kukistuu ja terve menoa virheetön paavi ja Raamattu ja järkeilymme, me nojaamme vain ja yksin Kristukseen, joka elää ja voi hyvin tänään.

Kristukseen joka tahtoo ja voi auttaa sitäkin, joka huutaa totuudellisesti "minä uskon, auta epäuskoani".


1.
Auta, oi Jeesus, kun eksytys suuri
maata käy voimalla valloittamaan.
Saatana väijyy nyt julmana juuri
valmiina sieluja vangitsemaan.
Maailman ruhtinas miettivi ansaa,
kuinka se turmioon syöksisi kansaa,
kuinka se turmioon syöksisi kansaa.

2.
Auta, kun Saatana, maailma, liha
syntien orjaksi taivuttavat,
kun tämän maailman ystävyys, viha
pois sinun luotasi houkuttavat.
Anna siis kuolemantuskaasi muistaa,
että voin ylpeän mieleni suistaa,
että voin ylpeän mieleni suistaa.

3.
Auta, oi Jeesus, kun syntini tuottaa
tunnolle vaivoja syytöksineen.
Anteeksiantoosi suo minun luottaa,
että en sortuisi katkeruuteen.
Hengessä köyhäksi tulla jos voisin,
kuormani kaikki sun hoitoosi toisin,
kuormani kaikki sun hoitoosi toisin.

4.
Auta, oi Jeesus, kun syntini aina
henkesi lämmön saa laimenemaan.
Ylpeä luontoni nöyräksi paina,
hauduta armolle aukenemaan.
Yhdistä henkeni Henkesi kanssa,
terveeksi näin minut tee kokonansa,
terveeksi näin minut tee kokonansa.

5.
Auta, oi Jeesus, suo katseesi loistaa
juonia kiusaajan paljastaen,
kun sanan selvän se tahtoisi poistaa
kulkien vaatteissa valkeuden.
Suo, että henget mä ain erottaisin,
voittaisin valheen ja voimasi saisin,
voittaisin valheen ja voimasi saisin.

6.
Auta ja varjele, vartija parhain,
kun olen lähdössä harhailemaan.
Tyynnytä mieleni myöhään ja varhain
kanssasi valvoen rukoilemaan.
Synnissä jos tahdon nukkuen maata,
tiellesi taas minut, Herrani, saata,
tiellesi taas minut, Herrani, saata.

7.
Auta, kun kamppailen kuoleman kanssa,
kun eronhetkeni koittava on,
sielu kun uupuu jo taistelussansa,
vastassa mahti on tuntematon.
Ilmesty silloinkin auttajakseni,
kuule myös heikoimmat huokaukseni,
kuule myös heikoimmat huokaukseni.

8.
Auta, kun päätän jo vaivojen matkaa,
voitolle voimasi kunniaksi.
Täällä saan alkaa ja taivaassa jatkaa
virttäsi uutta ja kiitostasi.
Ristillä Sankari kuoli ja voitti,
kuoleman keskelle elämä koitti,
kuoleman keskelle elämä koitti.

Johann Heinrich Schröder 1695. Suom. Elias Lönnrot 1874. Uud. Julius Krohn 1880. Virsikirjaan 1886. Uud. komitea 1937, 1984.

Schröder 1695
Auta, oi Jeesus, suo katseesi loistaa
juonia kiusaajan paljastaen,
kun sanan selvän se tahtoisi poistaa
kulkien vaatteissa valkeuden.
Suo, että henget mä ain erottaisin,
voittaisin valheen ja voimasi saisin,
voittaisin valheen ja voimasi saisin.
 no kun haaste sinullekin on totuus
että näin on asiat Raamatussa.

sinulla on omassa päässäsi mitä on, kuten kaikilla uskovilla on ja hyvä on että on.

silloin on kuitenkin paljon helpompi nähdä Raamatussa, mitä uskoo kuin mitä on oikeasti Raamatussa kirjoitettu.

tässä on valtava ero ja tästä syystä niin suuri joukko Jumalan lapsia uskoo kaikenlaista potaskaa

Kaunis virsi ja sopiva , tästä tekijästä en nyt ole sata varma , mutta 
älä kirjoita tutkimatta , esim . Runeperin ,häneltä lähti aikaanaan monet 
tiukat jutut nimimerkillä "puutarhuri " jos olen tarkka ajatukset oli kerettiläisiä 
Vaklitan , samoin meni j.aho kun oli Raamattutimikunnassa mukana oiken kir-
joituksen vuoksi ,eii mitään valmista ennen kuin ylätuvan isäntä otti pois 
sitten tuli Manninen ja käännös valmistui , siitäkin meni pitkään ennekuin 
se hyksyttiin Kirkolliskokouksessa .

Mannisen käännöksestä 1933 VT ja 1938 UT heränneen kansan parissa oli ajatusta, että Talvisota on siitä annettu rangaistus että Bibliasta luovuttiin.

Kun minulla on kerrankin sellainen henkilö vastaamassa joka tietää .
selitän hiukan lisää,. kun 1776 biblian jälkeen haluttiin uusia Raamattu 
tehtävä annettiin A.W. Ingmannille 1852-3 paikoin sinä kävi niin ,että 
joku kansalliseeppos mies vaikutti liikaa ja kun raamatua tukittiin 1858-9
Hänen Kalevalalais Raamattu jäi koe asteelle .

Seuraava mies valitiin 1861 häm oli G.GEITLIN ja sieltä asti Raammattua 
bykättiin , se hyväkyttiin v, 1913 väliaikaiseen käyttöön ja siksi näitä ahoja 
Arth. Hjeld . Mannermaa. Puukko. ja se Aho kielentaitajksi , kun Aho kuoli Manninen.
tämä komittii sai aikaisekai että VT:n kirkolliskokus hyväksyi 1933, ja sitten 
UT:1938 saattoi Kirkolliskokous hyvksyä se oli uusi kirkko Raamattu .Tästä
oli kulunut paljon aikaa 1776- 1938 = aloitukesta 88 vuotta jos bibliasta enemmän .

Kiinnostaisi se Inkmannin kalevalais Raamattu , voisiko missään tutusta ?


Uutta tietoa minulle tämä tsaarin ajan autonomisesta Suomesta, että olisiA.W.Ingmannin komitea saanut liikaa Kalevalan poljentoa.

Kiitos todella mielenkiitoisesta tiedosta, täytyy tuota opiskella lisää!
Anders Wilhelm Ingman (7. heinäkuuta 1819 Lohtaja – 5. syyskuuta 1877 Helsinki) oli suomalainen teologi ja suomenkielisen eksegetiikan kehittäjä. Hän toimi Keisarillisen Aleksanterin-Yliopiston eksegetiikan professorina vuosina 1864–1877. Hän liittyi ensin herännäisyyteen, myöhemmin hän oli beckiläinen.Ingmanin vanhemmat olivat maanmittari Henrik Johan Ingman ja Brita Magdalena Cajanus. Hän pääsi ylioppilaaksi Turun lukiosta 1838 ja valmistui filosofian kandidaatiksi 1842, maisteriksi 1844, teologian kandidaatiksi 1860, teologian lisensiaatiksi 1861 ja teologian tohtoriksi 1863. Ingman vihittiin papiksi 1844 ja hän sai varapastorin arvon 1855.

Ingman oli Helsingin yliopiston pyhän raamatun eksegetiikan vt. professori 1862–1864 ja vakinainen professori 1864–1877. Ingman oli Hämäläisen osakunnan inspehtori 1868–1877 ja teologisen tiedekunnan dekaani 1875–1877. Hän oli jäsenenä raamatunkäännöskomiteassa 1861 ja kirkkolakiehdotuksen tarkistuskomiteassa 1869. Ingman oli lisäksi Suomalaisen kirjallisuuden seuran kieliosaston puheenjohtaja 1868.

Ingman julkaisi korjatun raamatunsuomennoksen vuosina 1858–1859. Hänen käännöksensä eivät kuitenkaan saaneet yleistä hyväksyntää. Vuoden 1859 Raamattua kutsutaankin koetusraamatuksi, koska myyntiin laitettujen kappaleiden kanteen määrättiin liimattavaksi lappu ”Koetus-käännös”. Ingman kirjoitti yli sata kirjaa, muun muassa teoksen Raamatun selitykset, sekä julkaisi useita sanomalehtikirjoituksia.
Ingman toimi Alahärmän seurakunnan kappalaisen apulaisena vuosina 1844–54, ylimääräisenä pappina Messukylän seurakunnassa 1854-55 sekä kappalaisena Ylivetelin seurakunnassa 1855-64. Hänen puolisonsa, synnytykseen vain 18-vuotiaana kuolleen Lina Fabritius Ingmanin, hauta vuodelta 1846 on kirkkomaan vanhin tunnettu hauta.
Ingman oli naimisissa kolme kertaa:
1844–1846 Lina Sofia Amalia Fabritiuksen (k. 1846) kanssa
1847–1857 Erika Agata Hällforsin (k. 1857) kanssa
vuodesta 1858 Emilia Fredrika Wilhelmina Palmrothin kanssa.
Hänellä oli viisi lasta toisesta avioliitostaan.
wikipedia


No comments:

Post a Comment